Hur skapas modetrender?

Hur kommer det sig att vissa saker är inne och andra ute? Vem bestämmer det? Och varifrån kommer idéerna och trenderna? Det beror faktiskt på flera faktorer.

De sociala medierna

Idag skapas idéer och sprids väldigt fort, tack vare de sociala medierna och den krympande världen. När något blir populärt i ett avlägset hörn av världen, räcker det bara att bilder sätts upp på en profil och snart har det spritts med vindens fart och tas efter av andra. Det kan vara vem som helst som skapar en trend och oftast är det också ungdomar från street-kulturen som klär sig på ett visst sätt, som sedan uppmärksammas.

Trendagenturer

Det som gör att det kan spridas ännu fortare, eller får hjälp på traven med att komma upp i ljuset och ta plats på modeveckorna i form av nydesignade klädesplagg eller outfits, är tack vare trendsättarna och stylisterna, som brukar resa över hela planeten, för att hämta hem inspiration. Det finns trendagenturer på alla kontinenter och där jobbar trendsättare och modebloggare etc. Deras jobb är att leta upp nya idéer och filosofier som först börjar som en kul grej i förorter, på storstädernas gator eller t.o.m. i slumområdena.

Genom att fotografera stilar och sätta upp dem på bloggar, sociala medier och rapportera hem till den egna pressen, uppdagas dessa stilar och tas efter av läsare, skribenter och stylister. Trendagenturerna har sedan samarbete med alla andra agenturer så saker och ting går från mun-till-mun. Det finns även trendsajter på nätet som används flitigt av alla designers världen över. Där går man in för att få tillgång till de senaste uppdateringarna och modeveckorna.

Celebriteter

En annan viktig källa när det gäller trendskapande, är dagens kändisar. Människor har dessa personer som förebilder, så börjar de använda något eller klär sig på ett visst sätt, tar folk efter. Så är det bara! Se bara när Kim Kardashian har satt upp en bild på sig själv med en ny hårfrisyr. Då dröjer det inte länge förrän man kan se samma håruppsättning nere på stan bland tonårstjejerna.

Trender och nya koncept skapas idag mycket snabbare och sprids med en hejdundrande fart och de förändras lika snabbt. Därför gäller det att vara först ute och anpassa sin design eller kollektion med vad som är inne. Designers jobbar febrilt och ligger ofta flera år i förväg när de skapar en kollektion, eftersom de vet att deras stil kan vara ute när kläderna väl är uppsydda, annars.

Å andra sidan, finns det massor av människor som helst struntar i vad modemagasinen säger. De kör helt enkelt sin egen stil och klär sig i second-hand, eget sytt eller ärvda kläder. Det blir en mottrend som går emot strömmen.

Kläder är inte längre bara ett nödvändigt ont för att inte frysa. Det är en del av ens personlighet och visar vilka vi är!