Hur bildas mottrender?

 

När något blir populärt och så småningom sitter på varenda kotte, bildas det vanligen en motreaktion av vissa människor som satsar på det rakt motsatta. Detta förekommer inte bara i modebranschen, utan även i politiken, musikvärlden och arbetslivet. I stort sett överallt, finns det mottrender. Idag ser man t.ex. många trender som inspireras av teknologin. Tekniken som ständigt går framåt och ger upphov till ny forskning och nya användningsområden. Detta kan ses både i tyger som ser speciella ut och har särskilda effekter. Man kan även se tekniken på de senaste prylarna inom datorer och telefoner och även i form av robotar som ska fungera som människor och hjälpa de gamla eller användas inom sjukvården, istället för en vanlig människa.

Det är naturligtvis fantastiskt att människan har kunnat uppfinna alla dessa högteknologiska saker på en tämligen kort tid, vilket har haft stor fördel för länderna i form av komplicerad arbetskraft eller avancerad kommunikation.

Men till allt detta finns också en baksida. Värmen och sällskapet av en människa förgörs genom en kall, omänsklig robot. De är baserade på datoriserade system, vilket kan leda till att ett helt samhälle kan krascha om systemet går sönder.

Tygerna eller prylarna blir mer och mer avancerade, vilket gör att folk kan få svårt att använda dem och när de väl lärt sig, ersätts de av nyare teknologier, vilket innebär att man måste köpa nytt. Återigen!

Då finns det många som säger stopp och visar istället att de vill återgå till det gamla eller använda sig av det motsatta. Därför uppkommer det alltid motreaktioner, speciellt i modebranschen.

Trender som prytts av de senaste tygerna eller som bytts ut efter bara ett par månader, får sin raka motsats att kämpa mot. Man vill istället bära kläder av naturmaterial som håller längre och känns lätta och sköna mot kroppen. Färgerna ska vara så naturliga som möjligt och hela känslan skall andas natur eller lugn, i motsats till t.ex. den stressiga teknologin eller det ombytliga. Därför brukar man se i trendböckerna som säljs av trendagenturerna, tendenser till båda världarna, både inom färgskalor och formgivning.

Förr var det inte så här komplicerat. Man tog på sig det som fanns i butikerna och inhandlade kläder mycket mer sällan. Trots det har trender uppkommit sedan hundratals år men inte förändrats lika snabbt som nu.