Det globala modet – på gott och ont

 

Förr i tiden kunde man hitta de butiker och märken som hörde till det egna landet, just i det landet de kom ifrån. H&M som är svenskt, fanns mest i de nordiska länderna, TopShop i Storbritannien kunde man bara besöka i London och de större engelska städerna och Zara i Spanien.

Sedan kom EU och den öppna marknaden och numera finns dessa butiker i hela världen och speciellt inom de europeiska länderna.

Många menar att detta är kanonbra, då man lättare kan få tag på olika stilar som skapas i olika kulturer och länder. Butikerna ligger numera i alla storstäder i Europa och näthandeln är ännu mer omfattande.

Allt man behöver göra är att gå in på nätet eller åka till sin egen huvudstad för att hitta kläderna eller accessoarerna.

Andra menar dock att detta har gjort att länderna har förlorat sin charm, i och med att det nu sitter på varenda människa i Europa och stilarna kopieras av varandra och ser till sist likadana ut.

Går man in på nätsidorna från olika märken, ser man faktiskt att kläderna liknar varandra.

Även städerna ser likadana ut med samma butiker, tycker man, och det gör att de tappar sina personligheter.