Ett märke för de trendmedvetna

Calvin Klein

I år firar en av USA:s mest omtyckta designermärken 50 år i branschen. Calvin Klein har sedan starten 1968 blivit känd för sin minimalism och sportiga plagg. Ett år efter att han öppnat sin första butik i New York var hans kläder på omslaget av Vogue och år 1973 blev han den yngsta pristagaren någonsin av Coty American Fashion Critics’ Award. I början 1970-talet utökade Calvin Klein sin kollektion och kom snart att bli känd för sina jeans. Jeansen, som hade designerns namn på bakfickan, blev oerhört populära. Calvin Klein kom senare att lansera underkläder, som precis som jeansen pryddes av Calvin Kleins namn och blev de blev snabbt en statussymbol. Med hjälp av en rad lyckade reklamkampanjer lyckades man etablera märket som det självklara valet för trendmedvetna konsumenter, något som håller i sig än idag.

Calvin Klein i ny tappning

Ett märke för de trendmedvetna

Idag säljs Calvin Kleins produkter över hela världen och innefattar allt från väskor och parfymer till klockor och hemtextilier. Sedan år 2017 är det Raf Simmons som står bakom designen. Simmons har tidigare jobbat för Dior och har även haft stora framgångar med sitt egna klädmärke. Den belgiske designern har lycktas ta vara på märkets kultstatus samtidigt som han gett märket en rejäl uppfräschning och hans kollektioner har hyllats av kritikerna. Tyvärr kommer Calvin Kleins produkter med en relativt saftig prislapp, men som tur är finns det sätt att vara trendig utan att det svider i plånboken. på sajten Outletsverige kan du hitta Calvin Klein och andra kända märken till nedsatt pris.

Kontroversiella reklamkampanjer

De senaste åren har märket fått ett uppsving, mycket tack vara den virala reklamkampanjen #mycalvins. I kampanjen delar kändisar som Justin Bieber och Kendall Jenner med sig av vad de gör i sina ”calvins”. Många av märkets kampanjer har dock ansetts vara kontroversiella och Calvin Kleins annonser hamnar ofta i blåsväder på grund av det sexuellt laddade innehållet. Under 90-talet lanserades bland annat en uppseendeväckande kampanj med Mark Wahlberg och Kate Moss, där de omfamnas endast iklädda ett par Calvin Klein-jeans.